برگزاری آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس

آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارسبا حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، مسئولان ارشد فارس و همراهی اهالی قلم و اندیشه با اجرای موسسه فرهنگی و هنری آفتبا مهرصبا فارس  آغاز بکار کرد و از سوی این مؤسسه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس لوح یادمان کاشی هفت رنگ به سید عباس صالحی اهداء شد.

سید عباس صالحی که میهمان ویژه این محفل کتابدوست در فارس شده بود؛ شیراز را با نمایه‌هایی تعریف کرد که هر کدام به تنهایی می تواند دلربایی کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اهالی فرهنگ و ادب فارس گفت که نقش کتاب اساسی و محوری است و مدنیت ، تمدن و آداب غیر هیجانی را می توان در جوامع کتاب خوان جستجو کرد.

او معتقد است ، کتاب جامعه بدوی را به مدنی و غیراستبدادی را به آزاد تبدیل می سازد و هیچ رسانه ای مثل کتاب نمی تواند جوامع مرجع را شکل دهد.

صالحی انتشار کتاب در ۷ ماه گذشته را با موضوع علوم علمی ۶۵۰۰ عنوان، ادبیات ۵۷۰۰ عنوان، کودک۵۳۰۰ عنوان، دین ۵۳۰۰ عنوان و علوم اجتماعی ۴۶۰۰ عنوان کرد و آمایش تولید کتاب را در کنار تکثیر آن نشان از قابل اعتماد بودنش دانست.

به گفته وی ، کتاب طعم تفکر و اندیشه است و مذاق جوهر انسانیت دارد و از انجا که یکی مهمترین شاخصه های توسعه انسانی است ؛ تمام مسئولان زمینه دستیابی به این مهم را فراهم کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که خواندن هم یاد دادنی نیست ابراز کرد که اگر دغدغه کتاب داریم در امر احداث کتابخانه و کتابخوانی گام برداریم و از خانواده شروع میشود و در مورسه و دانشگاه تکمیل میشود.

صالحی با این توضیح که در این آمایش رشدهای یک حوزه و ضعف در دیگر حوزه ها کمتر دیده می شود، ادامه داد: نمایشگاه های استانی کتاب نیز در نزدیک شدن آمار تولید به یکدیگر کمک شایانی کرده اند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید از مرز برگزاری ۷۰ عنوان نمایشگاه کتاب استانی گذر کرده است، افزود: نمایشگاه های کتاب در استانها این امکان را فراهم کرده که افزون بر قرار گرفتن کتابها در دید همگانی، هیجان و موج فرهنگی بر محور کتاب در کشور فراگیر شود.

صالحی با بیان اینکه جامعه مولد کتاب، پیشرو و متمدن گام بر می دارد، عنوان کرد: در جوامع غیرهیجانی همراه با تعقل، آزاد و غیر استبدادی هیچ رسانه ای به اندازه کتاب نمی تواند در اوج گیری آن جوامع کمک کند.

وی اضافه کرد: در کمتر از چند ساعت از آغاز بکار پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس قریب به ۱۰۰ میلیون تومان بن کارت کتاب را شاهد هستیم که این نشان از علاقه مردم به یارمهربان دارد.

مریدی هم با اشاره به اینکه سال گذشته در جریان چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس دست کم یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند، گفت: تردیدی نیست این رکورد کشوری پس از نمایشگاه کتاب تهران در پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس شکسته خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: با اشاره به اینکه سال گذشته در جریان چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس دست کم یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند، افزود: تردیدی نیست این رکورد کشوری پس از نمایشگاه کتاب تهران در پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس شکسته خواهد شد.

در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس افزون بر شعرخوانی استاد غلامحسن اولاد و حافظ خوانی توسط حنانه زارع، قفل کتاب “دگمه های گیج” کاووس حسنعلی از سوی نشر کوله پشتی ، با کلید فارسی ها باز شد و کتاب داغ از تنور آمده او رونمایی و لوح یادمان آیین گشایش هم توسط مسئولان حاضر امضاء شد.

 

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی و هنری آفتاب مهر صبا فارس، دبیر انجمن اهل قلم فارس و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.