معرفی مؤسسه

مؤسسه آفتاب مهر صبا فارس در سال ۱۳۹۴ با هیئت مؤسس سرکار خانم سمیراء سلاحی و جناب آقای حسن دهقان در شیراز تأسیس شد و فعالیت های خود را بر ترویج کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی و هنری متمرکز کرد. این مؤسسه در سال ۱۳۹۵ به عنوان مجری طرح بیست و چهارمین هفته کتاب فارس انتخاب شد و برنامه های متنوعی را به انجام رساند.

ابداع طرح هایی همچون «سفیر کتاب شیراز»، «جشن تکلیف کتابخوانی»، «آی قصه قصه قصه …»، «کتابخانه ای به وسعت یک شهر»، «نمایشگاه کتاباتور»، «دمنوش دانش» از جمله طرح های ترویج کتابخوانی مؤسسه آفتاب مهر صبا فارس است.

این مؤسسه در سال های ۹۵ و ۹۶ طرح نذر دانایی با محوریت جمع آوری کتاب برای مناطق محروم شیراز و استان فارس را راه اندازی کرد و بیش از ۱۲ هزار کتاب را پس از طبقه بندی، در اختیار مدارس کمتر برخوردار و روستاها قرار داد.

مؤسسه آفتاب مهر صبا در این سال ها نشان سفیر کتاب شیراز را طراحی کرد و آن را با راهنمایی بنیاد نخبگان فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن اهل قلم فارس به ۶ نخبه علمی، هنری و ورزشی که دارای وجهه بین المللی هستند، اهدا کرد.

این مؤسسه در سال ۱۳۹۵ مجری آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب فارس بود و در سال ۱۳۹۶ نیز در کنار انجمن اهل قلم استان فارس برنامه های جنبی و افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب فارس را در شیراز برگزار کرد.

اما اوج فعالیت های مؤسسه آفتاب مهر صبا فارس، راه اندازی کمپین ترویج کتابخوانی «روستاییان فرزانه» با محوریت روستای امامزاده بزم شهرستان بوانان است. این کمپین در سال ۱۳۹۵ پایه ریزی شد و برنامه های ترویج کتابخوانی را به انجام رساند. بر اساس همین فعالیت ها بود که روستای امامزاده بزم توانست در سال ۱۳۹۶ عنوان روستای دوستدار کتاب ایران را کسب کند.

حسن دهقان، مدیرمسئول مؤسسه آفتاب مهر صبا فارس (از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸) به پاس فعالیت هایش در حوزه کتاب، در چهارمین جشنواره ملی مروجان کتابخوانی، عنوان شخصیت برگزیده کتابخوانی ایران را کسب کرد. این فعال فرهنگی ریاست دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس، دبیری انجمن اهل قلم استان فارس را نیز در کارنامه دارد.

همکاری در برگزاری جشنواره ملی شعر رضوی و همچنین پروژه‌های ترویج کتابخوانی «دیار دانایی» و «دفتر دانش» از دیگر فعالیت های گسترده این مؤسسه است.

طرح دیار دانایی تاکنون توانسته است در ۵ روستای استان فارس اجرا و مراکز فرهنگی با محوریت ترویج کتابخوانی را به اجرا درآورد.

از سال ۱۳۹۸ خانم سمیراء سلاحی به عنوان مدیرمسئول و مدیر عامل موسسه انتخاب و آقای حسن دهقان کماکان رئیس هیئت مدیره است.

همچنین ببینید

آیین رونمایی از کتاب «بایندریان» برگزار شد

کتاب «بایندریان» شامگاه سه‌شنبه ۱۶اسفند‌ماه ۱۴۰۱ در سرای سخن کتابخانه ملی منطقه جنوب ایران با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.